میترا موبد؛ علی نادی زاده اردکانی؛ پریسا شاکر اردکانی
چکیده
نظام آموزشی زمانی از عهده وظایف خود بر میآید که علاوه بر کمیت، از نظر کیفیت نیز در وضع مطلوبی باشد. از طرفی، با توجه به رقابت ملی و جهانی دانشگاهها و رشد کمی آنها در سالهای گذشته، این مؤسسات برای باقی ماندن در فضای رقابت و تبدیل شدن به اولویت انتخاب دانشجویان و جامعه، ناچار به افزایش کیفیت خدمات خود هستند. یکی از خدمات مهم ...
بیشتر
نظام آموزشی زمانی از عهده وظایف خود بر میآید که علاوه بر کمیت، از نظر کیفیت نیز در وضع مطلوبی باشد. از طرفی، با توجه به رقابت ملی و جهانی دانشگاهها و رشد کمی آنها در سالهای گذشته، این مؤسسات برای باقی ماندن در فضای رقابت و تبدیل شدن به اولویت انتخاب دانشجویان و جامعه، ناچار به افزایش کیفیت خدمات خود هستند. یکی از خدمات مهم دانشگاهها برای دانشجویان اسکان آنها در خوابگاه، به عنوان خانه دوم و جایگزین موقت محیط خانواده است. کیفیت مناسب و رضایت دانشجویان از خوابگاه میتواند به پیشرفت تحصیلی و سلامت جسمانی و روانی آنها کمک کند. در این مقاله به منظور ارزیابی کیفیت خدمات خوابگاهی دانشگاه اردکان از دید دانشجویان ساکن در آن، از مدل سروکوال و برای تحلیل از مدل IPA استفاده شده است. بدین منظور دادههای 145 نفر از دانشجویان خوابگاهی که به روش نمونهگیری متوالی انتخاب شدند با استفاده از پرسشنامه جمعآوری شد. بررسی انتظارات و ادراکات دانشجویان از خدمات ارائه شده و شکاف میان آنها با استفاده از پرسشنامه طراحی شده، نشاندهنده شکاف منفی در همه ابعاد کیفیت خدمات خوابگاهی است که بیشترین شکاف مربوط به بعد ملموسات و کمترین مربوط به بعد تضمین بوده است. ارزیابی ابعاد و گویههای بررسی شده در این تحقیق با کمک ماتریس IPA نقاط ضعف، قوت و اولویتهای بهبود را نشان می دهد. از نتایج این تحقیق میتوان در ارزیابی و عارضه یابی خدمات خوابگاهی دیگر دانشگاه ها و همچنین مهمانسراهای ایرانگردی و جهانگردی نیز استفاده نمود.
میترا موبد؛ رضا رفیع
چکیده
چابکی به عنوان پارادایم جدید جهان کسب و کار، دانشگاهها را نیز متوجه تغییرات و چالشهای هر روزهای کرده که باید به سرعت خود را با آنها منطبق سازند. در حال حاضر اگر دانشگاهی نتواند به سرعت در مقابل چالشها و تغییرات پاسخگو باشد، از عرصهی رقابت جا مانده و طی زمان حذف میشود و یا کارایی سابق را نخواهد داشت. در این پژوهش مدلی به منظور ...
بیشتر
چابکی به عنوان پارادایم جدید جهان کسب و کار، دانشگاهها را نیز متوجه تغییرات و چالشهای هر روزهای کرده که باید به سرعت خود را با آنها منطبق سازند. در حال حاضر اگر دانشگاهی نتواند به سرعت در مقابل چالشها و تغییرات پاسخگو باشد، از عرصهی رقابت جا مانده و طی زمان حذف میشود و یا کارایی سابق را نخواهد داشت. در این پژوهش مدلی به منظور سنجش اهمیت و عملکرد ابعاد مختلف چابکی در دانشگاه ارائه شده است. برای تحلیل نتایج، علاوه بر محاسبات مربوط به اهمیت و عملکرد، از ماتریس اهمیت-عملکرد (IPA) استفاده میشود که میتواند جایگاه ابعاد چابکی و نقاط قوت و ضعف سازمان را نشان دهد. این مدل به عنوان مطالعه موردی در دانشگاه اردکان اجرا و نتایج به دست آمده ارزیابی و تحلیل شدهاند. برای ارزیابی چابکی از پرسشنامه و نظرسنجی از اعضای هیأت علمی و کارکنان استفاده شده که نتایج نشاندهنده عدم وجود تفاوت معنادار بین این دو گروه است. ارزیابی و تحلیل اطلاعات به دست آمده درباره اهمیت و عملکرد گویههای مختلف چابکی با کمک ماتریس IPA انجام شده و تصمیماتی درباره این گویهها بر اساس جایگاهشان در ماتریس ارائه شده است. بر اساس این ماتریس، نقاط قوت و ضعف دانشگاه اردکان و مواردی که نیاز به اختصاص بودجهای در حال حاضر ندارند شناسایی و پیشنهادهایی برای مدیران دانشگاه ارائه شدهاند.